. Co to jest i dlaczego powinniśmy obawiać się dysbiozy?

Co to jest i dlaczego powinniśmy obawiać się dysbiozy?

26 paź 2016


Flora bakteryjna jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Bakterie pomagają nam w trawieniu i wchłanianiu pokarmu, syntezują wiele ważnych witamin, ale mogą też działać na naszą szkodę. 

Smukła sylwetka i dobre samopoczucie może w pewnym stopniu zależeć od tego jacy lokatorzy osiedlili się w naszym przewodzie pokarmowym. Nasz mikrobiom aktywnie oddziałuje na nasz organizm poprzez wydzielanie wielu substancji oraz stymulowanie układu nerwowego. Liczne badania wykazały, że skład flory bakteryjnej występującej u osób otyłych znacznie różni się od tej występującej u ludzi szczupłych. Związek flory bakteryjnej z otyłością, czy cukrzycą nie jest do końca poznany. Jednakże dotychczasowe dane wskazują, że nasz mikrobiom odgrywa ważną rolę w rozwoju niektórych chorób. 


Wpływ flory bakteryjnej na mózg 

Bakterie występujące w naszych jelitach mogą stymulować nasz układ nerwowy. Cały proces zachodzi przy udziale komórek nerwowych związanych z przesyłaniem sygnałów sensorycznych do mózgu, związanych z odczuciem sytości. Nerwy te są pobudzane głównie przez zalegającą treść pokarmową, ale naukowcy przypuszczają, że bakterie mają w tym procesie również swój udział. Mechanizm ten częściowo tłumaczy wpływ flory bakteryjnej na rozwój otyłości. 


Jak aktywnie wpływać na naszą florę jelitową 

Modelowanie składu flory bakteryjnej jest ostatnio w świecie naukowym gorącym tematem. Naukowcy upatrują w tym szansy na skuteczną prewencje oraz leczenie otyłości. Jednakże jak my sami możemy zadbać o nasz mikrobiom?

Przede wszystkim powinniśmy regularnie spożywać posiłki. Według najnowszych badań nieregularne spożywanie posiłków daje przewagę złym bakteriom.
Doprowadza to do stanu tzw. dysbiozy, gdzie pożyteczne bakterie stanowią mniejszość, przez co ich probiotyczna działalność jest mocno ograniczona. Taki stan rzeczy może prowadzić do rozwoju nietolerancji glukozy, czy też wspomnianej otyłości. Pomocne może okazać się także przyjmowanie probiotyków, które zasiedlą nasz układ pokarmowy pożądanymi drobnoustrojami. 

Bibliografia: 
1. Thaiss C.A., Zeevi D., Levy M., Zilberman-Schapira G., Suez J., Tengeler A.C., Abramson L., Katz M.N., Korem T., Zmora N.,Kuperman Y., Biton I., Gilad S., Harmelin A., Shapiro H., Halpern Z., Segal E., Elinav E. Transkingdom Control of Microbiota Diurnal Oscillations Promotes Metabolic Homeostasis. Cell, 2014, 159(3): 514–529. 
2. Bohórquez D.V., Shahid R.A., Erdmann A., Kreger A.M., Wang Y, Calakos N., Wang F., Liddle R.A. Neuroepithelial circuit formed by innervation of sensory enteroendocrine cells. J. Clin. Invest., 2015, 125(2): 782–786.