. Kwasy omega- 6

Kwasy omega- 6

26 paź 2016

Związki należące do wielonienasyconych niezbędnych kwasów tłuszczowych (WNNKT); nie są wytwarzane przez organizm człowieka dlatego muszą być dostarczane wraz z pokarmem. Do nienasyconych kwasów tłuszczowych omega- 6 należą: kwas linolowy, kwas gamma-linolenowy (GLA), kwas arachidonowy (AA).

Kwasy omega -6 zapewniają odpowiedni wzrost, gojenie ran, prawidłowe funkcjonowanie nerek i wątroby, zapobiegają zakażeniom. Poza tym obniżają poziom ”złego” cholesterolu (LDL). Źródłem kwasów tłuszczowych omega – 6 są oleje: kokosowy, słonecznikowy, kukurydziany, z nasion winogron, arachidowy, sezamowy i sojowy oraz w produkowanych z nich margarynach. Należy jednak pamiętać, że oleje roślinne bogate w te kwasy należy spożywać w postaci surowej, nie zaleca się ich używać do smażenia. Kwasy omega -6 zapobiegają rozwojowi miażdżycy, arytmii serca, zmniejszają dolegliwości zespołu napięcia przedmiesiączkowego (PMS) oraz okresu menopauzy. Kwasy omega-6 odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu skóry. Niedobór tych związków prowadzi do łuszczenia i pogrubienia naskórka oraz zwiększonego dyfundowania z niego wody, nieprawidłowości w podziałach komórkowych skóry i procesu keratynizacji. Skutkiem tych zaburzeń może być powstawanie skóry suchej, podrażnionej, czy stanów zapalnych Spadek zawartości kwasu linolowego prawdopodobnie przyczynia się do tworzenia zaskórników i jest jedną z przyczyn rozwoju trądziku pospolitego.