. Kwasy omega – 3

Kwasy omega – 3

26 paź 2016

Związki należące do wielonienasyconych niezbędnych kwasów tłuszczowych (WNNKT); nie są wytwarzane przez organizm człowieka dlatego muszą być dostarczane wraz z pokarmem. Uczestniczą w wielu procesach fizjologicznych organizmu, m.in.: chronią serce, wspomagają układ odpornościowy i nerwowy – przyczyniają się do zwiększenia połączeń między nerwami i usprawnienia przewodnictwa impulsów nerwowych. Zapewniają prawidłowy rozwój młodych organizmów i zdrowie w poźniejszych latach życia. Do kwasów omega-3 zaliczamy kwas ?-linolenowy oraz jego pochodne: kwas eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Badania wykazują, że kwas DHA jest głównym materiałem budulcowym mózgu. Kora mózgu aż w 60% składa się z kwasów DHA. Stąd też stwierdzenie, że kwasy omega-3 wspomagają koncentracje i zdolność zapamiętywania. Ponadto dzieci kobiet, które uzupełniały swoją dietę w ciąży kwasami omega?3, cechują się wyższym poziomem inteligencji w porównaniu do rówieśników, którzy nie otrzymywali kwasów omega?3 w życiu płodowym.

Najbogatszym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega – 3 są tłuste ryby (makrela, łosoś, sardynki, śledź) i wodorosty morskie. Kwasy te możemy znaleźć również w następujących produktach: orzechy włoskie, pestki dyni, migdały, siemię lniane, olej rzepakowy i lniany.

Podczas ciąży szczególnie ważne są kwasy tłuszczowe z rodziny omega - 3, zwłaszcza kwas dokozaheksaenowy (DHA). Jest on związkiem korzystnie wpływającym na rozwój mózgu i siatkówki oka dziecka, a także na prawidłowy przebieg ciąży. U kobiet, które spożywają odpowiednie ilości tych kwasów, rzadziej występuje przedwczesny poród, depresja poporodowa, czy ryzyko niskiej masy urodzeniowej dziecka i rozwoju alergii u dzieci w wieku późniejszym. Szczególnie duże zapotrzebowanie na DHA występuje w III trymestrze ciąży, w związku z rozwojem układu nerwowego.

Kwasy omega-3 opóźniają rozwój miażdżycy,ograniczają jej powikłania, redukują ciśnienie tętnicze krwi, zapobiegają powstawaniu zakrzepów i zatorów, ograniczają ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, a także przeciwdziałają depresji. Wykazują działanie przeciwzapalne, zwiększają odporność organizmu. Warto zatem stosować się do zaleceń, dotyczących spożywania ryb morskich 2-3 razy w tygodniu. Jest to bowiem istotne z punktu widzenia profilaktyki jak również leczenia wielu schorzeń.