. Jak zadbać o dietę w trakcie ciąży?

Jak zadbać o dietę w trakcie ciąży?

27 paź 2016


Ciąża to dla kobiety okres prawdziwie rewolucyjny. Znaczącej zmianie ulega bowiem zapotrzebowanie na określone składniki diety. Utrzymywanie właściwego poziomu witamin i mikroelementów jest kluczowe dla zmniejszenia ryzyka wystąpienia komplikacji podczas ciąży oraz porodu, dlatego też przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą we właściwym skomponowaniu „ciążowej diety”. 


Po pierwsze – kwas foliowy 

Stanowi on jeden z kluczowych mikroelementów w diecie ciężarnej kobiety. Szczególnie istotne jest jego dostarczenie przed ciążą oraz w pierwszym i drugim trymestrze. Warto wiedzieć, że około 50% kobiet posiada zwiększone zapotrzebowanie na kwas foliowy, dlatego też warto zadbać o jego odpowiednią ilość w codziennej diecie. 

Po drugie - witaminy 

Oprócz kwasu foliowego należy pamiętać o witaminach D3, E i A. 

1. Witamina D3 – jej źródłem są promienie słoneczne. Niedobór witaminy D3 wpływa na utratę wapnia oraz zwiększa ryzyko choroby nowotworowej (np. jelita grubego). Zalecana dawka witaminy D3 dla kobiet w ciąży to 800-1000µg na dobę. 

2. Witamina E - zapobiega utlenianiu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Chroni także przed miażdżycą oraz chorobami nowotworowymi. Kobiety w ciąży powinny utrzymywać dzienną dawkę witaminy E na poziomie 15-19 mg. 

3. Witamina A - odpowiada za jakość naszego wzroku, a także rozwój kości, zębów i paznokci. Zalecana dzienna dawka wynosi 1 mg, a jej niedobory występują bardzo rzadko. Bardziej niebezpieczny jest nadmiar witaminy A. Przedawkowanie może skutkować poważnymi wadami wrodzonymi dziecka. Z tego powodu warto postawić na bezpieczniejszy beta-karoten. 

Po trzecie - mikroelementy

Trzecim elementem „ciążowej układanki” są mikroelementy. Kobiety spodziewające się dziecka powinny zadbać o takie elementy diety jak żelazo, magnez, wapń czy jod. Przede wszystkim dlatego, że w czasie ciąży zapotrzebowanie organizmu na te składniki wzrasta nawet dwukrotnie. Ponadto ich niedobór może przynieść negatywne skutki dla prawidłowego rozwoju dziecka. 

Po czwarte – badania 

Kwas foliowy, witaminy i mikroelementy to rzeczy, które w trakcie ciąży musimy mieć pod kontrolą. Jak sobie z tym poradzić? W jaki sposób planować najbardziej odpowiednie dla nas „ciążowe menu”? Odpowiedź tkwi w naszych genach, a konkretnie w zapisanych w nich indywidualnych predyspozycjach. 

By je poznać warto skorzystać z badania genetycznego FIT ONA 27a1.png bit.ly/fitOna oferowanego przez Vitagenum. Oprócz szczegółowych wyników otrzymamy również zestaw wskazówek i zaleceń, które pomogą nam w skomponowaniu „ciążowej diety”. 



Bibliografia:

1. „Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży”, Ginekol Pol. 2011, 82, 550-553