. Potrawy smażone jeszcze mniej zdrowe dla osób z predyspozycją do otyłości

Potrawy smażone jeszcze mniej zdrowe dla osób z predyspozycją do otyłości

11 paź 2016

Od dawna wiadomo, że smażenie potraw nie jest najzdrowszym sposobem przygotowywania posiłków. Najnowsze badania donoszą o znacznie większym negatynym wpływie potraw smażonych na wagę osób z predyspozycjami genetycznymi do otyłości. Dlatego osoby otyłe oraz z predyspozycją do otyłości powinny poważnie zastanowić się nad ograniczeniem smażonych potraw.

Współczesna dieta jest bogata smażone potrawy. Czasem nie sposób odmówić sobie specjału w postaci frytek lub schabowego. Jednakże czy ten sposób odżywiana jest słuszny? Dietetyk opowie się przeciwko takim praktykom żywieniowym, ale każdy z nas lubi czasem zerwać z prawidłową dietą i rozkoszować się niekoniecznie zdrowym, smażonym, ale jakże smakowitym daniem. Wynik długotrwałej diety tego typu jest prosty i powszechnie wszystkim znany – dodatkowe kilogramy, które mogą przyrastać w zastraszającym tempie.

Najnowsze badania donoszą, że nie wszyscy jesteśmy jednakowo narażeni na przykre skutki takiego odżywiania. Odpowiedź leży w genach. Zespół pod kierownictwem profesora Qi odkrył, że osoby posiadające genetyczne predyspozycje do otyłości mogą przybierać znacznie więcej kilogramów w wyniku spożywania smażonych potraw. Ponadto spożywanie dużych ilości smażonej żywności może zwiększać negatywny wpływ genów na rozwój otyłości. Szczególną rolę odgrywają tutaj geny związane z regulacją apetytu m.in. gen FTO oraz MC4R.

Badanie zostało przeprowadzone na ponad 16 tys. amerykanach pochodzenia europejskiego w wieku 30-75 lat. Okresowo monitorowano stan zdrowia uczestników, zmiany w stylu życia oraz historię chorób, zmiany BMI, a także częstość spożywania smażonych potraw. Wyniki uzyskano porównując osoby spożywające małe ilości (raz lub mniej) oraz duże ilości (co najmniej cztery razy w tygodniu) posiłków smażonych z uwzględnieniem predyspozycji do otyłości. Podsumowując częste spożywanie potraw smażonych może nie tylko przyprawić o dodatkowe kilogramy, ale także modyfikować wpływ genów na nasze zdrowie.



Bibliografia: 

1. Qi Q., Chu A.Y., Kang J.H., Huang J., Rose L.M, Jensen M.K., Liang L., Curhan G.C., Pasquale L.R., Wiggs J.L., De Vivo I., Chan A.T., Choi H.K., Tamimi R.M., Ridker P.M., Hunter D.J., Willett W.C., Rimm E.B., Chasman D.I., Hu F.B., Qi L. Fried food consumption, genetic risk, and body mass index: gene-diet interaction analysis in three US cohort studies. BMJ, 2014, 348: g1610. doi: 10.1136/bmj.g1610.