. Słodki napój gazowany do posiłku? Nie, dziękuję!

Słodki napój gazowany do posiłku? Nie, dziękuję!

27 paź 2016



Zbliża się godzina lunchu. Pędem wybiegasz z biura, bo głód nie daje o sobie zapomnieć. Zajmujesz miejsce w ulubionej restauracji, zamawiasz coś na ząb i… STOP. Ostrzeżenie przed słodkim niebezpieczeństwem z bąbelkami 

Zatrzymaj się na krótką chwilę. Co zwykle robisz po wybraniu dania lub przekąski? Na pewno chcesz domówić jeszcze coś do picia. Ot, zwykła ludzka rzecz. Posiłek trzeba przecież czymś popić. Po głowie zapewne chodzi Ci słodki napój gazowany. Niby drobiazg, nad którym nigdy nie zastanawiasz się zbyt długo. Drobna przyjemność na osłodę nużącego dnia w pracy. Zamawiasz machinalnie, nie obciążając tym sobie umysłu. Niestety ten wybór niesie ze sobą określone konsekwencje. Obawiam się, że nie mam dla Ciebie dobrych wieści…
Czy wiesz, że regularne popijanie słodkich napojów gazowanych może zwiększyć ryzyko otyłości?
Najzwyklejsza woda zdrowia doda Takie są fakty. Dla zachowania optymalnej diety musisz zwracać uwagę nie tylko na to co jesz, ale również na to co pijesz. Woda jest bowiem niezwykle ważnym składnikiem naszego organizmu. Każdego dnia nasz organizm potrzebuje jej ok. 2,5 l. Mało kto pamięta jednak, iż w tym wypadku nie tylko ilość ma znaczenie. 

Liczy się również jakość. Najczęściej popełniamy ten sam błąd. Zamiast wody pijemy bez umiaru wysoko-słodzone napoje gazowane. To fatalny pomysł, zwłaszcza w przypadku osób ze skłonnością do szybkiego przybierania na wadze lub tych będących na diecie. Wyniki niedawno przeprowadzonych badań mówią same za siebie. Osoby mające predyspozycje genetyczne do otyłości mogą odczuwać znacznie intensywniej szkodliwy wpływ wysoko-słodzonych napojów gazowanych na swój organizm. Co to dla nich oznacza w praktyce?
  • Nawet 5-krotnie większe ryzyko rozwinięcia otyłości – w przypadku codziennego popijania takich napojów.
  • Ekspresowo szybkie zmarnowanie wysiłku włożonego w odchudzanie - zaszkodzić może nawet kupowana okazjonalnie mała puszka napoju.
  • Zagrożenie cukrzycą – wysoko-słodzone napoje gazowane mogą mieć wpływ na rozwój tej choroby.
Badanie, na którego wyniki powołuję się w niniejszym poście, przeprowadzono na bazie ponad 11 tysięcznej populacji mężczyzn i kobiet pochodzenia europejskiego w wieku 30-75 lat. Genetyczne ryzyko kalkulowano wprawdzie na podstawie wielu genów, jednak wstrzemięźliwość co do słodkich napojów gazowanych powinny zachować osoby, u których zidentyfikowano choćby jeden genetyczny wariant ryzyka. 

Dzieci pod szczególną ochroną 

Nie tylko dorośli powinni uważać. Szczególną ochroną należy objąć dzieci. Sposób odżywiania w dzieciństwie jest niezwykle ważny dla prawidłowego wzrostu i rozwoju naszych podopiecznych. Ograniczenie cukrów (prostych i dwucukrów) w diecie dziecka może znacząco zmniejszyć ryzyko nadwagi w młodym wieku i otyłości w wieku dorosłym. Oznacza to, że dzieci nie powinny pić wysoko-słodzonych napojów gazowanych. 

World Health Organisation oficjalnie zaleca, w diecie dzieci, redukcję spożycia cukrów do maksymalnie 10% dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Musisz wiedzieć, iż taką ilość cukrów zawierają zaledwie dwie szklanki popularnych słodzonych napojów gazowanych. Jaka płynie z tego dla nas nauka? Najwyższy czas zapytać naszą pociechę jakie napoje kupuje w szkolnym sklepiku! Ps. zaintrygował Cię artykuł o słodkich napojach? Chcesz być na bieżąco informowany o nowych wpisach na blogu? Zapisz się na newsletter lub dołącz do naszych fanów na Facebooku. 

 Bibliografia: 
1. Wang Y.C., Bleich S.N., Gortmaker S.L. Increasing Caloric Contribution From Sugar-Sweetened Beverages and 100% Fruit Juices Among US Children and Adolescents, 1988–2004. Pediatrics, 2008, 121(6): e1604 -e1614. doi: 10.1542/peds.2007-2834. 
2. Malik V.S., Schulze M.B., Hu F.B. Intake of sugar-sweetened beverages and weight gain: a systematic review. Am. J. Clin. Nutr. 2006, 84 :274 – 88. 
3. World Health Organization. Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation. Geneva, Switzerland: World Health Organization, 2003:54 –71. 4. Qi Q., Chu A.Y., Kang J.H., Jensen M.K., Curhan G.C., Pasquale L.R., Ridker P.M., Hunter D.J., Willett W.C., Rimm E.B., Chasman D.I., Hu F.B., Qi L. Sugar-Sweetened Beverages and Genetic Risk of Obesity. N. Engl. J. Med., 2012, 367: 1387-96. doi: 10.1056/NEJMoa1203039.