Lepszy sen pomaga w redukcji masy ciała !

29 cze 2017

Podczas walki z nadmiernymi kilogramami oprócz dobrze dobranej diety oraz zwiększaniu aktywności fizycznej nie powinniśmy zapominać o śnie.            

                  

Zdaniem National Sleep Fundation, większość osób dorosłych powinna spać co najmniej siedem godzin w nocy, a niektórzy nawet do dziewięciu. Wyniki badań wskazują, że sen krótszy niż 6 godzin/dobę wiąże się ze wzrostem ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości. Niewyspani ludzie mogą odczuwać głód bardziej niż Ci, którzy są wypoczęci oraz mają większą tendencję do sięgania po pokarmy, które są wysokoenergetyczne.


Z badań wynika, że osoby z wyższym BMI śpią dłużej oraz, że z jego wzrostem zwiększa się częstość występowania senności dziennej.


Istnieje ścisły związek między snem, a aktywnością hormonów wytwarzanych przez tkankę tłuszczową — leptyną i greliną. Podczas snu organizm reguluje stężenia tych hormonów. Zbyt mała liczba godzin snu wpływa na zmniejszenie stężenia leptyny — obniżając tym samym uczucie sytości podczas posiłków. Odpowiednia ilość snu jest więc szczególnie ważna dla osób z polimorfizmem genu TFAP2B, który również powoduje obniżenie stężenie tego hormonu.


Dodatkowo po krótkim śnie dochodzi do wzrostu stężenia greliny, hormonu, który zwiększa wydzielanie soków żołądkowych oraz pobudza apetyt. Grelina może również wpływać na uzależnienie się od spożywania pokarmów wyzwalających uczucie przy­jemności, na przykład czekolady (czekoladomania).


Ponadto udowodniono, że nawet jedna nieprzespana noc może wywołać zaburzenia stężenia glukozy we krwi. Z badań natomiast wynika, że niska jakość snu (np. sen fragmentaryczny) wpływa na metabolizm podobnie jak faktyczny niedobór snu.


Nie jest jeszcze dobrze poznana, rola braku snu wpływająca  na obszary mózgu, które kontrolują chęć spożywania niezdrowej żywności. Sen REM to wyjątkowa faza snu ściśle związana z marzeniem sennym, charakteryzująca się przypadkowym ruchem oczu i prawie całkowitym paraliżem ciała. Artykuł opublikowany w czasopiśmie  eLife stwierdza, że utrata snu fazy REM prowadzi do zwiększonej konsumpcji niezdrowej żywności, w szczególności sacharozy i tłuszczu. Środkowa kora przedczołowa mózgu może odegrać bezpośrednią rolę w kontrolowaniu naszego pragnienia spożywania pokarmów wysokokalorycznych, o wysokiej zawartości sacharozy, gdy brakuje nam snu.