Burak jego cenne właściwości i wpływ na nasze geny

24 lis 2016

Warzywo to kryje w sobie szereg składników prozdrowotnych. Jest bogatym źródłem kwasu askorbinowego, karotenoidów, flawonoidów i kwasów fenolowych. Buraki stanowią źródło cennych betain, które odpowiadają za czerwono- fioletowy kolor tego warzywa. Barwnik ten wykazuje silne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne.

Burak obniża ryzyko chorób sercowo-naczyniowych

Szczególną uwagę na to warzywo powinny zwrócić uwagę osoby z polimorfizmem genu MTHFR. Niekorzystny wariant tego genu związany jest z wzrostem poziomu homocysteiny. Jest to aminokwas, który w nadmiarze przyczynia się do powstawania chorób sercowo-naczyniowych i zakrzepicy. Badania dowodzą, że suplementacja 6g betainy może obniżać stężenie tego aminokwasu w osoczu krwi nawet od 5% do 20%.

Dodatkowo buraki stanowią cenne źródło tlenku azotu (NO), który odgrywa bardzo ważną rolę w nadciśnienia i funkcjonowaniu nabłonka naczyń krwionośnych. Tlenek azotu ma silne działanie relaksacyjne, prowadząc tym samym do obniżenia ciśnienia krwi. Dlatego osoby z nadciśnieniem powinny włączyć sok z buraka jako element swojej codziennej diety.

Właściwości przeciwutleniające

Sok z buraka wykazuje o wiele silniejsze działanie przeciwutleniające w porównaniu do innych soków owocowych czy warzywnych. Wiele badań wykazuje, że koncentrat soku z buraka chroni przed uszkodzeniami struktur DNA, lipidów czy białek spowodowanych stresem oksydacyjnych. Dlatego burak znalazła zastosowanie w stanach chorobowych, które indukowane są działalnością wolnych rodników np. nowotwory czy uszkodzenie wątroby.

Betaina, czyli czerwony barwnik buraka wpływa na właściwości przeciwutleniające już na poziomie transkrypcji genów. Udowodniono, że suplementacja 5-15 µg betainy podnosi czynnik transkrypcyjny odpowiedzialny za wytwarzanie enzymów antyoksydacyjnych produkowanych w naszym organizmie.

Picie soku z buraków lub suplementacja betainą będzie więc doskonałym rozwiązaniem dla osób z niekorzystnym wariantem genu SOD2, u których naturalne właściwości przeciwutleniające organizmu są obniżone.

Szczególnie narażone na działanie wolnych rodników są osoby uprawiające bardzo intensywny wysiłek fizyczny. Spożywanie soku z buraka pomoże im przywrócić równowagę oksydacyjną organizmu.

Właściwości przeciwzapalne

Istnieją badanie, które dowodzą, że zawarte w burakach betalainy łagodzą stan zapalny i ból u osób z zwyrodnieniem stawów.

Poprawiają pracę mózgu

Buraki są cennym źródłem (NO) tlenku azotu, który wpływa na wzrost ukrwienia kory mózgowej, czyli części, która szczególnie odpowiedzialna jest za zasadnicze procesy poznawcze oraz funkcjonowanie pamięci. Badania dowodzą, że podawanie 250 ml soku z buraka u osób powyżej 67 roku życia przez 2 tygodnie przyniosło znaczną poprawę w czasie reakcji w porównaniu do grupy kontrolnej.


Bibliografia:

  1. Clifford T., Howatson G., West D.J., Stevenson E.J., The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease, Nutrients. 2015 Apr; 7(4): 2801–2822. Published online 2015 Apr 14. doi: 10.3390/nu7042801
  2. McRae M.P., Betaine supplementation decreases plasma homocysteine in healthy adult participants: a meta-analysis, J Chiropr Med. 2013 Mar; 12(1): 20–25.